Moneyholic Society (Part I)

Lakota Sage Lame Deer

Lakota Sage Lame Deer

“… Sebelum saudara-saudara putih kami datang untuk membudayakan kami, kami tidak ada penjara. Oleh kerana itu kami tidak ada penjahat. Anda tidak boleh mempunyai penjahat tanpa penjara. Kami tidak ada kunci atau mangga, dan jadi kami tidak ada pencuri. Jika seorang laki-laki itu sangat miskin sehingga ia tidak punya kuda, tipi atau selimut, seseorang memberinya benda-benda seperti ini. Kami terlalu mundur untuk menetapkan nilai yang tinggi pada barang-barang peribadi. Kami mahu memiliki benda-benda ini hanya untuk diberi kepada mereka. Kami tidak punya wang, dan kerananya nilai seorang individu tidak boleh diukur dengan wang. Kami tidak mempunyai undang-undang bertulis, tidak ada peguam atau ahli politik, kerana itu kami tidak mungkin menipu. Kami berada dalam keaadaan yang benar-benar teruk sebelum orang kulit putih datang, dan saya tidak tahu bagaimana kita berjaya hidup bersama tanpa benda-benda asas ini, kita diberitahu, yang sebenarnya amat diperlukan untuk menjadi masyarakat beradab …“; Lakota Sage Lame Deer (daripada John Lame Deer, Seeker of Visions)

DAPATKAH ANDA HIDUP TANPA DUIT? AYUH BERJUMPA DENGAN ORANGNYA


Daniel Suelo didalam guanya

Daniel Suelo didalam guanya

DANIEL SUELO HIDUP DIDALAM GUA. Tidak seperti kebanyakan orang Amerika–rata-rata bergelumang dengan hutang kad kredit, bergantung kepada cagaran, takut dengan pengurangan tenaga kerja di pejabat–Dia tidak bimbang dengan krisis ekonomi. Itu kerana dia tahu bahawa cara terbaik untuk terus tak bankrap adalah untuk tidak pernah menjadi bankrap pada mulanya. Sembilan tahun yang lalu, pada musim gugur 2000, Suelo memutuskan untuk berhenti menggunakan wang. Dia terus berhenti, seperti tabiat ketagih dadah.

Kediamannya, yang tersembunyi di lembah yang tinggi berjajar dengan air terjun, dengan satu jam berjalan kaki dari bandar gurun Moab, Utah, di mana orang-orang yang mengenalinya mempunyai dua pandangan: Dia adalah orang yang waras atau cuma orang Batak yg tidak dapat ditukarkan. Blog Suelo, dikemaskinikan percuma di perpustakaan awam Moab, menunjukkan bahawa dia keduanya. “Ketika saya tinggal dengan wang, saya selalu kesempitan,” tulisnya. “Wang mewakili kesempitan. Wang mewakili hal-hal di masa lalu (hutang) dan hal-hal di masa depan (kredit), tapi wang tidak pernah betul-betul mewakili apa yang benar-benar ada sekarang.”

Pada hari yang panas di awal musim bunga, saya memanjat di sepanjang satu set tebing batu merah ke mulut guanya, di mana saya jumpa satu catatan ditandatangani dengan wajah ‘smiley’: CHRIS, JANGAN MALU-MALU MENGGUNAKAN APA PUN, MAKAN APA PUN, YANG KAU NAK (SEMUA INI BUKAN MILIK AKU). Dari luar, tempat itu kelihatan seperti titisan air mata yang berlubang, lebih kurang saiz bilik mandi keretapi Amtrak, dengan ruang yang cukup untuk beberapa pot yang tergantung dari langit-langit, dapur di bawah batu eave, baldi besar penuh dengan kacang-kacang dan beras, tempat tidur berselimut di tanah, dan barang-barang lain sikit. Suelo sudah di sini selama tiga tahun, dan bau tempat itu pun dah macam dia.

Selepas ini akan bersama lagi dengan David Suelo untuk satu temuramah yang amat menarik. Nantikan.

BERSAMBUNG……………

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s