WASPADA !!! OMBAK KAPITALIS DAH MULA

TUNJUK PERASAAN DEPAN PARLIMEN DUA HARI DULU

IRELAND JATUH MUFLIS

€90 BILON IRISH BAILOUT ENDS IN TURMOIL – NOW EUROPE FEARS CRISIS WILL SPREAD – guardian london

Financial markets were thrown into turmoil today amid fears that an imminent collapse of Ireland’s beleaguered government would have a knock-on effect across the eurozone.

The announcement of the potential €90bn international bailout for debt-laden Ireland – of which the UK could contribute up to £10bn – offered only a temporary respite to nervous markets.

By tonight, concerns that Portugal and even Spain might also need their own rescue packages were rising and sent the euro and shares falling while the risk of holding the debt of potentially vulnerable countries rose alarmingly.

After a tumultuous day in Dublin, where protesters tried to storm the parliament building, the prime minister, Brian Cowen, defied calls for his resignation but conceded he would call an election in the new year. The move was forced upon him after the Green party pulled out of his fragile coalition government, unnerving markets on a day which was supposed to restore confidence in Europe’s decade-old single currency.

nota:
sistem kapitalis sedang nazak
banyak ubat dan pil sedang digunakan
doktor dan bomoh dari IMF telah dipakai

obama di amerika mengeluarkan 1 trilion dolar sebagai ransangan
najib razak guna 22 bilion ringgit sebagai rangsangan
enam bulan dahulu greece mendapat suntikaan €110 bilion euro

kelmarin ireland mendapat € 90 bilion euro

semua ini duit rakyat
semua ini duit orang ramai
semua ini duit dari cukai

tetapi macam mencurah garam ke laut
tak ada apa apa yang berubah

kenapa?

ini kerana sistem kapitalis itu sendiri tidak boleh lagi dipakai

di amerika kemana perginya duit duit yang berbilion ini ?

duit duit ini pergi menyelamatkan bank bank
hujahnya – kalau bank ini tidak diselamatkan semua akan runtuh

kemana perginya duit ini ?

duit duit ini pergi ke tuan empunya bank
dan para pengarah bank
dan ceo bank
dan pemilik saham bank
mereka terus jadi kaya raya
dapat duit dari kerajaan
ini duit orang ramai

dari mana datangnya duit ini?

di amerika – kerjaaan amerika pinjam dari federal reserve

dari mana federal reserve dapat banyak dolar?

jangan jadi bangang !

berapa kali nak beritahu
federal reserve kerjanya mencetak dolar
nanti yang kena bayar rakyat amerika
kerana cukai akan dikenakan
rakyat amerika lah yang bodoh bukan kita

ni sekali lagi bangang !

kita pun sama juga bodoh kerana
pakai sistem ekonomi yang sama
dalam sistem ekonomi ini
ada undang undang kapitalis dimana
semua jual beli minyak mesti pakai dolar
kalau tak pakai dolar tak dapat beli minyak

tak dapat beli minyak
macam mana nak merempit
kalau tak merempit
mana nak dapat awek

cilaka amerika bijak menipu

bijak tak amerika?
dia cetak kertas hijau jual pada kita

amerika bukan bijak
kita yang bodoh
pergi beli kertas hijau itu buat apa?

apa jadi dengan 22 bilion ringgit duit rangsangan dari najib

pergi tanya najib sendiri
duit sudah habis
itu pasal subsidi nak di tarik
itu pasal nak ada cukai gst – gasak sampai terbarai
itu asal semua jabatan kerajaan potong belanja

apa akan jadi nanti?

ini lagi soalan bangang!

berapa kali nak cakap
perang akan pecah dan merebak
dari iraq ke iran ke afghansitan ke india

perang mustahak untuk memusnahkan banyak barangan
perang wajib untuk mengurangkan penduduk dunia
bila ada perang maka kilang dapat bergerak cergas
bila ada perang ramai orang mati
bila ramai mati – dunia jadi lapang sikit

betul ke ini?

tak percaya ke ?
tu pasal jangan jadi bodoh
masa emak ayah suruh sekolah dulu
tak nak belajar
lari dari sekolah
pergi melepak di mall
duduk menebeng di arked video

baca buku malas
asik asik nak main sms
minah cari balak
balak cari minah

akhirnya minah dan balak dua dua jadi bodoh

bila bodoh senang jadi kuli batak
kerja di mek d
kerja di tesco
kerja di carrefour
kerja di kentuki fried fuk
kerja di bilik tiket di lebih raya
lepas tu kahwin dan beranak
anak hantar pergi sekolah
anak lari main menebeng di mall

cerita berulang ulang
inilah dia lingkaran setan
inilah dia lingkaran orang bodoh

keluarga bodoh akan melahirkan orang bodoh
sistem kapitalis amat amat memerlukan orang bodoh
bila bodoh dan bangang
melopong depan tv
tak tahu satu habuk
hanya menghabiskan oxygen saja
dalam dunia ini kah kah kah

(TT)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s