Rusuhan dan Masyarakat Kita yang Pentingkan Diri

Featured

Do they think that because We have granted them abundance of wealth and sons; 
We would hasten them on in every good? Nay, they do not understand; 
Verily those who live in awe for fear of their Lord; 
Those who believe in the Signs of their Lord; 
Those who join not (in worship) partners with their Lord; 
And those who dispense their charity with their hearts full of fear, because they will return to their Lord;- 
(Surah Al-Mu’minun, Verse 55-60)

Masyarakat pentingkan diri sendiri: Materialisma dan perasaan mementingkan diri telah menjadi kebiasaan di Britain, menurut sebuah buku baru

Masyarakat pentingkan diri sendiri: Materialisma dan perasaan mementingkan diri telah menjadi kebiasaan di Britain, menurut sebuah buku baru

“Dia memang kejam. Dia akan melangkah dan memijak seiapa pun.  Dia akan telan mereka dan ludah keluar untuk sarapannya. Itu yang membuatkan saya amat tertarik dengan dia.” – Alan Sugar mengatakan tentang calon The Apprentice (Siri Tujuh, Episod Lapan).

Ingatkah kita semasa rusuhan yang melanda seluruh Britain dulu? Adegan keganasan dan rompakan yang berlaku amat sedih sekali untuk ditonton.  Bagaimana Britain moden sampai ke tahap begini? Siapa yang bertanggungjawab? Bagaimana kita memastikan perkara begini boleh dibaik pulihkan? Perusuh penting diri sendiri, tiada disiplin dan hormat kepada orang lain, melolong David Cameron bersama rakan yang berideologi setentang dengannya. Jika ini benar, ia mestilah ada kena mengena dengan hakikat yang fahaman kolot dibenarkan berkembang dalam masa yang agak lama. Sue Gerhardt menerangkan:

” Bagi sebahagian besar tempoh sejak kebangkitan kapitalisma perindustrian di awal abad kesembilan belas, nilai murni antara seperti perpaduan dan kerjasama telah tidak diinginkan pihak berkuasa, walaupun mereka telah diawasi oleh pergerakan kesatuan pekerja dan kumpulan sosialis sehingga lewat kurun ke dua puluh. Akhirnya, bagaimanapun, nilai-nilai ini telah terhakis oleh kemakmuran yang kian meningkat dan juga usaha mengejar jaminan material mengatsi segala yang lain – sebuah projek yang merebak dari kelas pertengahan ke bawahan setelah kekayaan meningkat. Budaya baru dilahirkan iaitu ‘saya’ dengan mengorbankan ‘kami’ (Gerhardt, 2010, ‘The Selfish Society’, P.25).

Materialistik: Kanak-kanak tidak dilahirkan ingin Gucci T-shirt. Mereka dilahirkan mahu kasih sayang, perhatian, keselamatan dan sempadan

Materialistik: Kanak-kanak tidak dilahirkan ingin Gucci T-shirt. Mereka dilahirkan mahu kasih sayang, perhatian, keselamatan dan sempadan

Dakwaan bahawa ibubapa yang harus dipersalahkan nampaknya seperti munasabah, tapi Gerhardt pantas menunjukkan bahawa:

“Walaupun adalah sebahagian besarnya ibubapa itu sendiri yang menyampaikan kebanyakkan mesej-mesej ini tanpa disedari kepada anak-anak mereka, kelakuan moral kita – pentingkan diri atau tidak – bukan hanya mengenai nilai-nilai seorang ibubapa tadi. Ibubapa itu sendiri yang banyak dipengaruhi oleh hubungan sosial mereka. Tanpa menyedarinya, mereka sampaikan budaya itu yang mana mereka sendiri bergelumang didalamnya. Sama seperti kanak-kanak yang tidak dapat memilih dilahirkan dalam keluarga mana, begitu juga ibubapa tidak memilih masyarakat sekeliling mereka. Mereka bertindak balas dan menyesuaikan diri dengan nilai-nilai itu, selalunya tanpa sengaja. Sekiranya semua orang di sekeliling kamu berkelakuan mementingkan diri, ia adalah sukar untuk tidak sertainya”(ibid, p.9).

Apa yang dapat kita lihat apabila melihat di sekeliling? Askar yang dihantar untuk berjuang dalam peperangan kerana minyak, ahli-ahli politik rakus menuntut perbelanjaan palsu, wartawan tidak bermoral menggodam telefon kanak-kanak yang dibunuh. Juga mustahil untuk kita mengabaikan obsesi media terhadap artis dengan pertunjukan yang suka mempamerkan kekayaan dan keistimewaan mereka.

Kita tidak dilahirkan dengan keinginan membara untuk memakai kasut sukan Nike dan jam tangan Rolex. Kita mahukannya kerana kita digalakkan untuk percaya bahawa mempunyai barangan-barangan mahal akan membuat kita gembira. Oleh itu, tidak hairanlah kedai-kedai berjenama telah dirompak oleh orang-orang yang dikecualikan daripada kepenggunaannya kerana kurangnya sumber ekonomi mereka. Belian secara berlebihan telah menjadi kebiasaan dalam masyarakat Barat, tetapi ia tidak membuatkan kita benar-benar gembira. Ia memberikan suatu khayalan kebahagiaan apabila nilai-nilai yang kita benar-benar idamkan, seperti sikap baik hati dan kerjasama, tidak dibenarkan untuk berkembang. Ini bertepatan dengan kaum kapitalis kerana mereka boleh terus menjarah dan mengaut keuntungan jika rakyat itu sendiri berkehendak dan membeli lebih banyak barangan-barangan.

Memang sangat mudah bagi ahli-ahli politik untuk berlagak dan tegas mengenai rusuhan. Walau bagaimanapun, jika mereka benar-benar mahu membina sebuah masyarakat yang kurang mementingkan diri sendiri, mereka mesti berhenti memenuhi kehendak permintaan kaum pemodal, golongan kaya elitis yang dambakan diri sendiri dan mula memenuhi keperluan sebenar kumpulan sosio-ekonomi yang termiskin.

Artikel asal: Orwell’s Memory Hole

SISTEM EKONOMI LAH… BANGANG !

BUKAN ORANG TAPI SISTEM

A, B DAN C EKONOMI KITA

Harga gula dan harga bahan bakar minyak baru sahaja naik. Harga leterik akan naik tidak lama lagi. Malah seribu satu macam harga barang barang keperluan yang lain telah, akan dan sedang naik harga. Apa sahaja barangan konsumer yang bersangkutan dengan gula dan bahan bakar minyak petrolium pasti akan naik.

Orang ramai pasti ingin tahu apakah sebenarnya yang sedang berlaku. Kenapa harga barang keperluan naik. Kenapa dahulu harga murah dan sekarang naik. Apa yang menyebabkan barang naik. Kenapa ianya naik pada ketika ini.

Untuk memahami semua persoalan ini kita wajib memahami sistem ekonomi kapitalis. Malaysia mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Dalam dunia ini ada dua sistem ekonomi. Satu sistem ekonomi kapitalis dan satu lagi sistem ekonomi sosialis.

Sistem ekonomi kapitalis berpaksikan keuntungan maksima. Apa sahaja projek, dasar pembangunan atau kaji selidik yang dilakukan semuanya berkiblatkan keuntungan maksima. Kapitalisma tidak ada agama dan tidak ada bangsa. Di Saudi Arabia kapitalisma beragama Islam. Di Itali kapitalisma beragama Katholik. Di India kapitalsima beragama Hindu. Di China kapitalisma tidak beragama. Yang penting untuk kapitalisma ialah untung bukan agama atau bangsa.

Sistem sosialis berpaksikan kebajikan ramai. Keuntungan bukan jurupandu sosialisma. Pembangunan dibuat bukan untuk kroni atau untuk mencari untung tetapi untuk kebajikan umum. Dalam sistem ekonomi sosialis semua punca punca pengeluaran dan bahan keperluan asas untuk warga seperti air, udara, hospital, makanan, pengangkutan, leterik atau jalan raya dimiliki oleh kerajaan. Keuntungan tidak dijadikan juru ukur atau tangga kejayaan. Kesejahteraan awam diutamakan.

Sistem ekonomi kapitalis ini telah dipaksakan ke atas Malaysia. Pada satu ketika dahulu air, api, hospital , jalan raya, sistem penerbangan awam – semuanya milik rakyat. Hari ini satu demi satu harta orang ramai ini telah dijual kepada kaum pemodal yang kaya dan berduit. Penjualaan harta orang ramai kepada milik persendirian ini dinamakan penswastaan.

Dasar penswastaan ini adalah satu strateji kaum pemodal untuk menaklok dan menguasai punca punca ekonomi yang dimiliki oleh orang ramai. Cara mengambil alih harta orang ramai ini bukan satu pekara yang susah untuk dilakukan.

Kaum pemodal dan kaum kapitalis telah memberikan dana dan sokongan kepada ahli ahli politik. Kaum pemodal dan para kapitalis telah menaja ahli-ahli politik yang akan menyokong dasar penswastaan. Apabila parti dan ahli-ahli politik ini menang pilihanraya maka kerajaan baru ini terus memperkenalkan dasar penswastaan. Inilah caranya dasar penswastaan diperkenalkan di United Kingdom oleh Parti Konservatif Margaret Thatcher satelah mengalahkan Parti Buruh.

Di Malaysia agak berbeza – penswastaan diperkenal melalui Dasar Ekonomi Baru. Dasar Ekonomi Baru ini cuba melahirkan kaum kapitalis Melayu. Justeru banyak syarikat kerajaan – harta orang ramai – telah difaraidkan. Pada dasarnya difaraidkan kepada orang Melayu dan bumiputera. Tetapi akhirnya semuanya diambil alih oleh para cukong yang memiliki modal yang lebih ampuh.

Hari ini api leterik, gula, beras, minyak makan, tepong, jalan raya, universiti, hospital – yang pada satu ketika dahulu dikawal atau dimiliki oleh syarikat milik kerajaan kini telah sekali lagi diambil alih oleh kaum pemodal. Kalau dahulu perkhidmatan menjadi tulang belakang dan iman syarikat dan lembaga ini. Dengan penswastaan rukun iman kaum pemodal ialah keuntungan maksima. Khidmat yang diberikan wajib mendapat pulangan yang menguntungkan.

Justeru kerana itu satu demi satu barang-barang keperluan kita dinaikan harganya. Tuan empunya syarikat, tuan empunya kilang dan para pengedar tidak pernah mahu keuntungan mereka turun. Dalam masa yang sama kerajaan tidak lagi dapat berbuat apa apa kerana syarikat ini bukan lagi milik orang ramai. Untuk memedihkan cerita – para menteri dan kaum keluarga mereka juga memiliki saham dan kepentingan dalam syarikat ini.

Mereka yang membuat dasar penswastaan memiliki kepentingan dalam syarikat yang diswastakan. Malah perjanjian antara kerajaan yang menjualkan harta orang ramai ini masih menjadi rahsia. Apa yang kita diberitahu ialah syarikat syarikat ini berhak – kerana perjanjian – untuk menikkan harga mungkin setiap tahun atau mungkin setiap dua tahun. Kita tidak tahu kerana perjanjian ini masih satu rahsia dibawah Akta Rahsia Kerajaan.

Sistem ekonomi kapitalis negara kita ini juga berkait rapat dengan ekonomi kapitalis sedunia. Turun naik harga barangan di negara luar akan juga mempengaruhi harga barangan dalam negara kita. Ini kerana sistem ekonomi kita telah diikat. Cara kita diikat ialah melalui nilai ringgit yang diukur mengikut nilai dolar. Kita juga – malah seluruh dunia – dipaksa menggunakan dolar Amerika dalam hal jual beli minyak dan ekspot impot.

Pada ketika ini Amerika sedang berperang dengan rakyat Iraq, Afghanistan, Pakistan dan tidak lama lagi dengan rakyat Iran. Perang telah membawa musibah yang maha sangat ke atas ekonomi Amerika. Pada hari ini ekonomi Amerika dalam keadaan lintang pukang.

Ketika ini pengangguran ditahap paling tinggi dalam sejarah Amerika. Kilang-kilang banyak yang ditutup. Berpuluh puluh bank besar dan kecil jatuh muflis. Rumah-rumah banyak yang diambil kembali oleh bank kerana gagal membayar hutang pinjaman. Semakin ramai warga tidor dalam kereta atau merempat. Suasana zaman meleset tahun 1929 telah berulang sekali lagi di Amerika.

Kerajaan Amerika perlu mencari dana untuk menampung perbelanjaan perang. Perang di Iraq memerlukan satu bilion dolar sehari. Hakikatnya pada hari ini Amerika Syarikat telah lama jatuh bangkrap.

Justeru untuk mengapongkan Amerikan dari tenggelam, kerajaan Amerika telah meminjam duit dari Federal Reseve. Caranya cukup senang. Federal Reserve telah mencetak duit dan mengagihkan duit ini kepada kerajaan Amerika. Hutang pinjaman ini akan dibayar oleh warga Amerika. Dengan kekuatan bala tentera kuasaimperial Amerika telah memaksa negara negara kapitalis yang lain termasuk Malaysia untuk menggunakan dolar ini – dolar yang tidak memiliki apa-apa nilai. Selain dari nilai takut – takut digudam oleh bala tentera Amerika.

Perang yang berterusan ini masih tidak nampak pintu damai dan sedah memerosotkan nilai dolar. Apabila nilai dolar merosot maka barang yang kita ekspot bertambah murah. Dalam masa yang sama barang yang kita beli bertambah mahal. Minyak yang kita jual juga menjadi murah kerana kita dipaksa menjual dengan menggunakan dolar.

Semua pembekal – besi, beras, makanan, sayuran – malah apa sahaja yang kita impot dari luar – harganya akan dinaikkan untuk mengimbangi nilai dolar yang jatuh. Negara lain juga tidak mahu mata wang dan ekonomi negara mereka ditarik kebawah oleh kemorosotan nilai dolar. Laku mereka menaikkan harga barangan yang mereka ekspot. Akhirnya barang ini kita beli dengan harga yang semakin mahal.

Satu pekara yang sedang menjerut sistem kapitalis antarabangsa ialah kekurangan bahan bakar petrolium. Setiap hari bahan bakar ini semakin berkurangan. Bahan bakar ini adalah penjana tenaga yang maha penting dalam sistem kapitalis antrabangsa ini. Tanpa bahan bakar ini sistem kapitalis antrabangsa ini akan runtuh.

Apabila harga bahan bakar petrolium naik dipasaran antarabangsa maka tidak dapat tidak harga minyak dalam negara kita akan naik juga. Ini telah dan sedang kita lihat berlaku. Kenaikkan harga bahan bakar petrolium ini akan melibatkan asas ekonomi kapitalis. Tidak ada yang selamat dari bencana yang akan dibawa oleh kekurangan bekalan bahan bakar petrolium ini. Apabila bahan bakar petroilum kurang dipasaran dunia maka semua negara yang mengamalkan sistem ekonomi kapitalis akan menghadapi krisis yang maha besar.

Harus kita semua menerima hakikat bahawa bahan harga bakar petrolium ini akan terus naik dari hari ke hari. Ini kerana minyak makin berkurangan. Ini juga bermakna semua harga barangan yang kita lihat hari ini akan terus berubah menjadi lebih tinggi.

Kerajaan Najib Rosmah ketika ini telah mula menjalankan dasar untuk melupuskan subsidi. Ini adalah atas tekanan kaum pemodal tempatan dan antrabangsa. Mengikut hujah jahat kaum kapitalis harga barangan tidak perlu disubsidi kerana ini akan menempangkan pasaran. Untuk kaum kapitalis tuhan mereka ialah pasaran. Pasaran lah yang akan menentukan semua.

Kerajaan Najib Rosmah tidak ada pilihan. Najib sendiri dengan kes pembunuhan Altantuya sebagai latarbelakang tidak dapat melarikan diri dari tekanan Amerika. Dalam masa yang Najib juga memerlukan sokongan para cukong dari MCA. Para cukong kini telah mula bersuara untuk meminta kerajaan kurang memainkan peranan dalam percaturan ekonomi negara. Ini kerana para cukong dan kapitalis antarabanga mahu harta-harta rakyat yang masih dipegang oleh kerajaan dapat mereka bolot.

Yakinlah dalam masa yang terdekat lebih banyak barang akan dinaikan harga. Lebih banyak subsidi akan ditarik kembali. Rakyat Malaysia hanya ada satu pilihan mengubah kerajaan yang ada sekarang atau terus terperangkap dalam saistem ekonomi yang menindas.

(TT)

WASPADA !!! OMBAK KAPITALIS DAH MULA

TUNJUK PERASAAN DEPAN PARLIMEN DUA HARI DULU

IRELAND JATUH MUFLIS

€90 BILON IRISH BAILOUT ENDS IN TURMOIL – NOW EUROPE FEARS CRISIS WILL SPREAD – guardian london

Financial markets were thrown into turmoil today amid fears that an imminent collapse of Ireland’s beleaguered government would have a knock-on effect across the eurozone.

The announcement of the potential €90bn international bailout for debt-laden Ireland – of which the UK could contribute up to £10bn – offered only a temporary respite to nervous markets.

By tonight, concerns that Portugal and even Spain might also need their own rescue packages were rising and sent the euro and shares falling while the risk of holding the debt of potentially vulnerable countries rose alarmingly.

After a tumultuous day in Dublin, where protesters tried to storm the parliament building, the prime minister, Brian Cowen, defied calls for his resignation but conceded he would call an election in the new year. The move was forced upon him after the Green party pulled out of his fragile coalition government, unnerving markets on a day which was supposed to restore confidence in Europe’s decade-old single currency.

nota:
sistem kapitalis sedang nazak
banyak ubat dan pil sedang digunakan
doktor dan bomoh dari IMF telah dipakai

obama di amerika mengeluarkan 1 trilion dolar sebagai ransangan
najib razak guna 22 bilion ringgit sebagai rangsangan
enam bulan dahulu greece mendapat suntikaan €110 bilion euro

kelmarin ireland mendapat € 90 bilion euro

semua ini duit rakyat
semua ini duit orang ramai
semua ini duit dari cukai

tetapi macam mencurah garam ke laut
tak ada apa apa yang berubah

kenapa?

ini kerana sistem kapitalis itu sendiri tidak boleh lagi dipakai

di amerika kemana perginya duit duit yang berbilion ini ?

duit duit ini pergi menyelamatkan bank bank
hujahnya – kalau bank ini tidak diselamatkan semua akan runtuh

kemana perginya duit ini ?

duit duit ini pergi ke tuan empunya bank
dan para pengarah bank
dan ceo bank
dan pemilik saham bank
mereka terus jadi kaya raya
dapat duit dari kerajaan
ini duit orang ramai

dari mana datangnya duit ini?

di amerika – kerjaaan amerika pinjam dari federal reserve

dari mana federal reserve dapat banyak dolar?

jangan jadi bangang !

berapa kali nak beritahu
federal reserve kerjanya mencetak dolar
nanti yang kena bayar rakyat amerika
kerana cukai akan dikenakan
rakyat amerika lah yang bodoh bukan kita

ni sekali lagi bangang !

kita pun sama juga bodoh kerana
pakai sistem ekonomi yang sama
dalam sistem ekonomi ini
ada undang undang kapitalis dimana
semua jual beli minyak mesti pakai dolar
kalau tak pakai dolar tak dapat beli minyak

tak dapat beli minyak
macam mana nak merempit
kalau tak merempit
mana nak dapat awek

cilaka amerika bijak menipu

bijak tak amerika?
dia cetak kertas hijau jual pada kita

amerika bukan bijak
kita yang bodoh
pergi beli kertas hijau itu buat apa?

apa jadi dengan 22 bilion ringgit duit rangsangan dari najib

pergi tanya najib sendiri
duit sudah habis
itu pasal subsidi nak di tarik
itu pasal nak ada cukai gst – gasak sampai terbarai
itu asal semua jabatan kerajaan potong belanja

apa akan jadi nanti?

ini lagi soalan bangang!

berapa kali nak cakap
perang akan pecah dan merebak
dari iraq ke iran ke afghansitan ke india

perang mustahak untuk memusnahkan banyak barangan
perang wajib untuk mengurangkan penduduk dunia
bila ada perang maka kilang dapat bergerak cergas
bila ada perang ramai orang mati
bila ramai mati – dunia jadi lapang sikit

betul ke ini?

tak percaya ke ?
tu pasal jangan jadi bodoh
masa emak ayah suruh sekolah dulu
tak nak belajar
lari dari sekolah
pergi melepak di mall
duduk menebeng di arked video

baca buku malas
asik asik nak main sms
minah cari balak
balak cari minah

akhirnya minah dan balak dua dua jadi bodoh

bila bodoh senang jadi kuli batak
kerja di mek d
kerja di tesco
kerja di carrefour
kerja di kentuki fried fuk
kerja di bilik tiket di lebih raya
lepas tu kahwin dan beranak
anak hantar pergi sekolah
anak lari main menebeng di mall

cerita berulang ulang
inilah dia lingkaran setan
inilah dia lingkaran orang bodoh

keluarga bodoh akan melahirkan orang bodoh
sistem kapitalis amat amat memerlukan orang bodoh
bila bodoh dan bangang
melopong depan tv
tak tahu satu habuk
hanya menghabiskan oxygen saja
dalam dunia ini kah kah kah

(TT)